- 085 - 24 60 311
- info@therecruitmentagency.nl
- Direct contact via WhatsApp
- Hét bureau voor werving, selectie & interim
Interview
Marieke Mosterd-Hubregtse
Interim HR Professional
Marieke (38 jaar) woont in Capelle aan de IJssel met man Roland en haar twee dochters. Ze heeft ruim 16 ervaring als HR-professional in diverse functies. In 2007 gestart als HR assistent bij T For Telecom en daarna ervaring opgedaan bij onder andere MediaMarktSaturn, ProRail en Klein Retail Group en als interimmer diverse opdrachten uitgevoerd bij Medux, Prokino Kinderopvang, Stichting Natuurstad Rotterdam en nu bij Woonbron.
Kun jij ons iets vertellen over jouw ervaring als interim HR-professional en welke organisaties je hebt ondersteund?
Momenteel zit ik op een verschrikkelijk leuke opdracht bij Woonbron. Mijn huidige opdracht is ter vervanging van zwangerschapsverlof. Ik werk samen met leuke mensen, mag mijn opdracht met veel vrijheid uitvoeren en voor mij erg belangrijk; de opdracht is divers en ik kan mij er zelf ook nog ontwikkelen. Woonbron is een leuke organisatie waar veel kan én mag en dat spreekt mij erg aan. Als HR adviseur ben ik de komende vijf maanden aan Woonbron verbonden.
Mijn eerste interim opdracht heb ik destijds vervuld bij Medux. Voor de locaties in Elst en Amsterdam mocht ik voor de klantenservice afdeling de arbeidsvoorwaarden harmoniseren. Samen met de leidinggevenden daar hebben we ons daar vól voor ingezet. Het heeft ervoor gezorgd dat medewerkers mooie stappen in arbeidsvoorwaarden konden maken. Het implementeren was een bijzonder moment. Veel collega’s gingen erop vooruit en medewerkers voelden zich écht gewaardeerd. De opdracht bij Medux en mijn huidige opdracht bij Woonbron zijn de twee leukste opdrachten die ik heb mogen vervullen tot nu toe. Ook heb ik leuke dingen mogen doen bij Stichting Natuurstad in Rotterdam. Het mooie aan het interimmen is wat mij betreft het feit dat je langzamerhand door de diverse opdrachten er zelf achter komt waar je eigen kracht ligt. Ik heb van alle opdrachten veel geleerd: je moet snel inspringen én meekomen, processen kunnen inschatten en een organisatie goed kunnen lezen. Op basis van die informatie maak ik een analyse en een plan van aanpak en dat presenteer ik vervolgens aan mijn opdrachtgevers.
Wat is jouw specialisme? Expertise?
De afgelopen jaren ben ik op zoek geweest naar mijn eigen expertise. Voor het interimmen was ik een echte generalist op HR-gebied. Door het uitvoeren van verschillende opdrachten heb ik wel een voorkeur gekregen voor opdrachten waar ik mijn opgedane ervaring goed in kwijt kan. Zo vind ik het leuk om te werken in een hectische omgeving en daar van meerwaarde te zijn, zoals bijvoorbeeld bij reorganisaties. Ik ben sterk in het analyseren en coachen van teams. Daarnaast beantwoord ik graag vragen over teams en samenwerking zoals bijvoorbeeld: het team functioneert niet goed, hoe krijg ik alle neuzen weer dezelfde kant op? Ik zou mezelf kunnen omschrijven als zakelijk met een menselijke inslag. Altijd met oog voor de mens en loyaliteit, maar ik kan ook keuzes maken vanuit een zakelijk perspectief.
Op welke gebieden of onderwerpen zou jij een organisatie kunnen ondersteunen?
HR advisering in de breedste zin van het woord. Van functioneren en beoordelen tot loopbaanvraagstukken. Die afwisseling vind ik heerlijk. De combinatie van operationeel, strategisch én tactisch. Ik hou van de snelheid, de regie en de taakverdeling. Wel alles met een vleugje humor en oprechte interesse in mensen.
Hoe ga je om met de uitdagingen van werken als interim HR-professional, zoals het snel integreren in een nieuwe organisatie en het opbouwen van goede relaties met stakeholders?
In de eerste 2-3 weken van een nieuwe opdracht plan ik zoveel mogelijk kennismakingen om contacten te leggen. Ik maak een lijst met iedereen die ik graag wil spreken en hun functies en op basis van die afspraken probeer ik de organisatie snel te leren kennen.
Hoe kom jij aan je interim opdrachten? En waar selecteer/ beoordeel je opdrachten op?
Sommige opdrachten komen via mijn eigen netwerk binnen en soms werk ik via een bureau. Ik breid graag mijn netwerk uit en zet deze in wanneer nodig. Ik ben actief op Linkedin en probeer zichtbaar te blijven door posts te lezen en te liken. Ik heb in het verleden ook wel opdrachten gedaan die minder goed bij mij pasten. Ik weet nu beter wanneer ik in mijn kracht sta en welke opdrachten goed passen bij mijn eigen normen en waarden.
Voor wat betreft het beoordelen van opdrachten, natuurlijk is het tarief belangrijk, maar de combinatie met vrijheid en flexibiliteit vind ik nog belangrijker. Een goede work-life balance en flexibiliteit is key, ook voor goede medewerkers in een organisatie. Daar geloof ik écht in!
Hoe ga je om met uitdagende situaties binnen HR, zoals conflicten op de werkvloer of ontslagprocedures?
Doordat ik altijd genoeg afstand kan behouden tot mijn werk ben ik niet persoonlijk betrokken. Op uitzonderingen in het verleden na, maar dat leer je ook van gaandeweg. Over het algemeen schroom ik niet om in gesprek te gaan en een boodschap over te brengen. Doordat ik mensen snel kan inschatten kan ik ook snel schakelen. Ik behoud altijd het beoogde doel en resultaat voor ogen en daarbij hou ik rekening met het menselijke aspect.
Welke HR-project heb je in het verleden succesvol afgerond?
Dan kom ik nog weer even terug op mijn opdracht bij Medux waar ik heb gewerkt aan het harmoniseren van de arbeidsvoorwaarden. Daar ben ik écht mega trots op. We hebben daar een prachtig resultaat neergezet.
Hoe blijf jij op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends op HR-gebied?
Door het lezen van vakbladen en het lezen van online (HR) artikelen op Linkedin. Daarnaast heb ik een breed netwerk van HRM’ers waar ik mee kan sparren en doe ik graag inspiratie op bij collega HR-professionals.
Op welke manier zou je omgaan met de overdracht van werkzaamheden aan een vaste HR-medewerker wanneer je interim-opdracht eindigt?
Zelf werk ik altijd graag met een overdrachtsdocument. Mijn huidige opdracht is ter vervanging van zwangerschapsverlof en dan hou ik alles graag bij in een bestand. Enerzijds voor mezelf, anderzijds voor de collega die na haar verlof weer terugkeert. Ik hou hierbij alle casuïstiek, ontwikkelingen, veranderingen en openstaande punten in bij. Ik streef dan graag naar een overlap in de overdracht, bijvoorbeeld twee weken voor afronding, overdracht en het beantwoorden van eventuele vragen.
Wat zijn in jouw optiek de voor-& nadelen van jouw interim carrière?
Het absolute voordeel van mijn interim carrière is de vrijheid die ik hierbij ervaar. Dat ik zelf de keuze heb in soort opdrachten en dat er veel ruimte is voor zelfontplooiing. Als ik dan nadelen moet noemen is het dat je altijd moet blijven investeren in relaties en natuurlijk het telkens weer vinden van een nieuwe opdracht. Voor het interimmen moet je snel kunnen schakelen, van avontuur houden en energie hebben om elke keer weer op te starten.
Heb jij tips voor HR-professionals die als zelfstandige/ interimmer aan de slag willen gaan?
Denk eerst goed na en maak een plan en check of dat plan ook haalbaar is. Ga in je netwerk op zoek naar (HR) interimmers en ga met hen het gesprek aan. Ook een goede tip: spar en overleg met een financieel adviseur. Weet wat voor tarief je wilt hanteren en ga ook kennismaken met bureaus. Zelf verzamel ik graag experts om me heen op gebied van financiën en marketing. Mijn man Roland neemt het financiële stuk voor zijn rekening wat heel fijn is en daarnaast maak ik zelf ook gebruik van een financieel adviseur.
Weet goed wat je tarief is/moet zijn, wat je omzet doet en wat je jezelf als salaris wilt uitkeren en weet je het niet? Zoek dan een professional die je kan adviseren. Mochten er vakgenoten zijn die graag op interim basis willen gaan werken, maar daar graag over willen sparren, die mogen mij altijd benaderen!